[artykuł przeniesiony z poprzedniego adresu, jego autorką była Kolendra]
Pisanie autocharakterystyki zawsze było dla mnie koszmarem. Nie umiałam
opisywać siebie, nie wierzyłam w to, co ludzie mówią na mój temat.
Przyszedł jednak taki moment, kiedy nauczycielka postawiła mi warunek -
oddaję pracę albo jedynka. Przyszło mi wtedy do głowy, że przecież nie
tylko ona będzie wymagała ode mnie swojej autocharakterystyki - w
przyszłości jakikolwiek potencjalny pracodawca będzie wymagał CV. No i
jak tu sobie poradzić z takim wyzwaniem...?
STEP 1: THINK A LITTLE BIT
Zastanów
się chwilę - "w czym jestem dobra/dobry", "za co ludzie mnie chwalą",
"co potrafię", "jak postrzegam siebie", "co ma na mnie wpływ?". Warto
zawsze pokazać się z tej dobrej strony, jednak mimo wszystko nie należy
zapominać, że żaden człowiek nie jest ideałem - każdy ma wady. Kilka z
nich także należy ująć. Możesz wziąć kartkę i podzielić ją na dwie
części - tak zwane "plusy" i "minusy". Nie musisz od razu wypisywać
wszystkiego po angielsku. Nie skupiaj się na formie, tylko pomyśl o
sobie i spróbuj ocenić się jak najbardziej obiektywnie.
STEP 2: MAKE NOTES
Jeśli
masz już jakiś obraz tego, co chciałabyś/chciałbyś napisać, przygotuj
sobie krótkie notatki (mogą być po polsku, a później przetłumaczysz je
na język angielski lub jeśli czujesz się na siłach, od razu w języku
angielskim). Wypisz podstawowe informacje - imię, narodowość, wiek,
pracę/szkołę, a później zajmij się swoim wyglądem oraz cechami i
umiejętnościami. Ja przykładowe informacje podzieliłam na cztery
paragrafy. Pierwszy to podstawowe informacje, drugi wygląd, trzeci cechy
charakteru, a czwarty umiejętności i zainteresowania. Wypełniłam je
przykładowymi informacjami:
1. BASIC INFORMATIONS
2. PHYSICAL APPEARANCE
3. PERSONALITY
4. HOBBIES AND INTERESTS
UWAGA!
Pamiętaj, że informacje, które chcesz zawrzeć, muszą być adekwatne co
do formy - na przykład w CV nie musisz pisać o tym, że masz psa i bardzo
go kochasz, za to w e-mailu do znajomego jak najbardziej. To samo tyczy
się pracy/szkoły - w przypadku znajomego nie musisz konkretnie określić
nazwy szkoły - wystarczy, że napiszesz, np. high school. Natomiast
jeśli jest to coś poważniejszego, taka informacja z pewnością okaże się
niewystarczająca.
STEP 3: WRITE!
Bo
przecież co innego teraz pozostało? :-) Wszystkie zgromadzone
informacje należy teraz ubrać w zdania i na to niestety nie ma
sprawdzonej recepty. Proponuję na początek trzymać się zdań krótszych,
mniej rozbudowanych, ponieważ są stosunkowo łatwiejsze do ułożenia.
Pamiętaj, że nie ma niezawodnej metody na budowanie zdań - to przychodzi
z czasem. Dla ułatwienia podziel też autocharakterystykę na akapity -
podobne do tych z kroku drugiego. Będzie Ci łatwiej wszystko wypisać. I
przede wszystkim - powodzenia!
STEP 4: CHECK YOUR WORK
Sprawdź
swoją pracę - popraw ewentualne błędy, pomyśl, czy o czym nie
zapomniałeś. I nie bój się używać słownika - on nie gryzie :-). Może
poprosisz kogoś bardziej doświadczonego o sprawdzenie Twojej pracy?
Każda pomoc jest dobra!
MATERIAŁY DODATKOWE
3) strona z ćwiczeniami online*: TU
*Wybierz
poziom, na którym chcesz rozwiązywać zadania (dotyczą one gramatyki,
słownictwa, wymowy etc) - polecam Pre-intermediate, na którym warto
powtórzyć pewne zasady (przede wszystkim chodzi mi o budowanie zdań,
czyli gramatykę). Pre-intermediate to poziom, którym zazwyczaj powinni
posługiwać się uczniowie szkół gimnazjalnych, więc jest dobry dla osób
chcących powtórzyć posługiwanie się pewnymi umiejętnościami.
No comments:
Post a Comment