Home About us Partnership Join us Proposals Buttons

ID='HTML3'

Recruitment is still open, so if you want to join us, visit page called "Join us".
Wednesday, April 18, 2012

[4] Describing yourself


[artykuł przeniesiony z poprzedniego adresu, jego autorką była Kolendra]

Pisanie autocharakterystyki zawsze było dla mnie koszmarem. Nie umiałam opisywać siebie, nie wierzyłam w to, co ludzie mówią na mój temat. Przyszedł jednak taki moment, kiedy nauczycielka postawiła mi warunek - oddaję pracę albo jedynka. Przyszło mi wtedy do głowy, że przecież nie tylko ona będzie wymagała ode mnie swojej autocharakterystyki - w przyszłości jakikolwiek potencjalny pracodawca będzie wymagał CV. No i jak tu sobie poradzić z takim wyzwaniem...?


STEP 1: THINK A LITTLE BIT
Zastanów się chwilę - "w czym jestem dobra/dobry", "za co ludzie mnie chwalą", "co potrafię", "jak postrzegam siebie", "co ma na mnie wpływ?". Warto zawsze pokazać się z tej dobrej strony, jednak mimo wszystko nie należy zapominać, że żaden człowiek nie jest ideałem - każdy ma wady. Kilka z nich także należy ująć. Możesz wziąć kartkę i podzielić ją na dwie części - tak zwane "plusy" i "minusy". Nie musisz od razu wypisywać wszystkiego po angielsku. Nie skupiaj się na formie, tylko pomyśl o sobie i spróbuj ocenić się jak najbardziej obiektywnie.

STEP 2: MAKE NOTES
Jeśli masz już jakiś obraz tego, co chciałabyś/chciałbyś napisać, przygotuj sobie krótkie notatki (mogą być po polsku, a później przetłumaczysz je na język angielski lub jeśli czujesz się na siłach, od razu w języku angielskim). Wypisz podstawowe informacje - imię, narodowość, wiek, pracę/szkołę, a później zajmij się swoim wyglądem oraz cechami i umiejętnościami. Ja przykładowe informacje podzieliłam na cztery paragrafy. Pierwszy to podstawowe informacje, drugi wygląd, trzeci cechy charakteru, a czwarty umiejętności i zainteresowania. Wypełniłam je przykładowymi informacjami:

1. BASIC INFORMATIONS
2. PHYSICAL APPEARANCE
3. PERSONALITY
4. HOBBIES AND INTERESTS

UWAGA! Pamiętaj, że informacje, które chcesz zawrzeć, muszą być adekwatne co do formy - na przykład w CV nie musisz pisać o tym, że masz psa i bardzo go kochasz, za to w e-mailu do znajomego jak najbardziej. To samo tyczy się pracy/szkoły - w przypadku znajomego nie musisz konkretnie określić nazwy szkoły - wystarczy, że napiszesz, np. high school. Natomiast jeśli jest to coś poważniejszego, taka informacja z pewnością okaże się niewystarczająca.

STEP 3: WRITE!
Bo przecież co innego teraz pozostało? :-) Wszystkie zgromadzone informacje należy teraz ubrać w zdania i na to niestety nie ma sprawdzonej recepty. Proponuję na początek trzymać się zdań krótszych, mniej rozbudowanych, ponieważ są stosunkowo łatwiejsze do ułożenia. Pamiętaj, że nie ma niezawodnej metody na budowanie zdań - to przychodzi z czasem. Dla ułatwienia podziel też autocharakterystykę na akapity - podobne do tych z kroku drugiego. Będzie Ci łatwiej wszystko wypisać. I przede wszystkim - powodzenia! 

STEP 4: CHECK YOUR WORK
Sprawdź swoją pracę - popraw ewentualne błędy, pomyśl, czy o czym nie zapomniałeś. I nie bój się używać słownika - on nie gryzie :-). Może poprosisz kogoś bardziej doświadczonego o sprawdzenie Twojej pracy? Każda pomoc jest dobra!

MATERIAŁY DODATKOWE
1) przymiotniki opisujące osobowość: TU, TU, TU, TU, TU
2) przymiotniki opisujące wygląd: TU, TU, TU
3) strona z ćwiczeniami online*: TU

*Wybierz poziom, na którym chcesz rozwiązywać zadania (dotyczą one gramatyki, słownictwa, wymowy etc) - polecam Pre-intermediate, na którym warto powtórzyć pewne zasady (przede wszystkim chodzi mi o budowanie zdań, czyli gramatykę). Pre-intermediate to poziom, którym zazwyczaj powinni posługiwać się uczniowie szkół gimnazjalnych, więc jest dobry dla osób chcących powtórzyć posługiwanie się pewnymi umiejętnościami.

No comments:

Post a Comment

Search