Home About us Partnership Join us Proposals Buttons

ID='HTML3'

Recruitment is still open, so if you want to join us, visit page called "Join us".
Tuesday, June 5, 2012

[40] Szyk zdania w pigułce i konstrukcja "though"

 

Witajcie,
dzisiaj postaram się przybliżyć podstawowe zagadnienia dotyczące szyku zdania. Jest to temat baaardzo rozległy i tak naprawdę w zależności od struktury gramatycznej, szyk zdania może się różnic. W poście pominę inwersję, ponieważ jest to bardzo obszerny temat na odrębną notkę. Jeśli jesteście nim zainteresowani, dajcie znać! A teraz szyk zdania w pigułce:




ZDANIA TWIERDZĄCE I PRZECZĄCE

1) Pamiętajcie, że w zdaniu nie wolno opuszczać podmiotu, tak jak w języku polskim, np:
- Mary has a cat. Did you know about it?
-> Mary ma kota. Wiedziałeś o tym?

- He lost his keays. Could you help us find them?
-> (On) Zgubił klucze. Pomożesz nam je znaleźć?

2) Dopóki nie mamy do czynienia z inwersją, nie zmienia się sztywno określonego szyku zdania:

   Podmiot (Subject)      Orzeczenie (Verb)    Dopełnienie (object).

You                               have                                me.
      This                                 is                             my brother.
       I                                   own                            this place.

SUBJECT
VERB
INDIRECT OBJECT
DIRECT OBJECT
PLACE
TIME
She
will show
you
the photo
at school
tomorrow
I
don't like
his
shirt


We
were going to visit
my uncle

at his place
next week
You
wanted to tell
him
your story


He
didn’t know

this book

before

Wyjątek stanowi okolicznik czasu, które może znaleźć się na początku albo na końcu zdania:
A1. Tomorrow I will take you there.
A2. I will take you there tomorrow.
B1. You didn't talk too much yesterday.
B2. Yesterday you didn't talk too much.

3) Okoliczniki, w zależności od rodzaju, występują w różnych miejscach w zdaniu. Powyżej wspomniany został okolicznik czasu, a w tabelce zaznaczona pozycja okolicznika miejsca, więc teraz przejdziemy do okolicznika:
* sposobu - znajdują się one po direct object albo po verb, jeśli direct object nie występuje w zdaniu:
- She was stroking his face gently.
-> Delikatnie głaskała jego twarz.

- I eat unconsciounsly.
-> Jem nieświadomie.

* częstotliwości znajdują się przed orzeczeniem (verb)
- I often go to the swimming pool
-> Często chodzę na basen.

- They don't always eat healthily.
-> Nie zawsze jedzą zdrowo.

- He seldom asks a girl out.
-> On rzadko zabiera dziewczyny na randki.


PYTANIA ZWYKŁE I POŚREDNIE

W pytaniach, które tworzy się za pomocą operatorów np: do, will, have albo/i pytań WH (Where, when, why, who, etc...), szyk zdania ogólnie zmienia się następująco:

1. Pytania WH    2. Operator        3. Podmiot     4. Orzeczenie       5. Dopełnienie
(Who, where,          (Did, does, has,    (He, she, we,    (do, eat, meet, see    (this jumper, his tie,
why, when...)            can, would...)      I, you...)             feel, jump...)             the movie, her play)

How                          does                             he                          get                            to school?
                                   Did                              she                        take                          her backpack?
When                        will                               we                         leave?
                                   Have                            you                       considered             that?
UWAGA
Jeśli pytanie dotyczy podmiotu, pomija się operator!
- Who asked you to clean my room?
-> Kto ciebie poprosił o sprzątnięcie mojego pokoju?
- How skilled is she?
-> Jakie ma ona umiejętności?

- What are they capable of?
-> Do czego są oni  zdolni?

W pytaniach pośrednich (indirect questions), na których temat więcej znajdziecie TUTAJ, szyk pytania zmienia się w szyk zdania twierdzącego, mając na uwadze to, w jakim czasie pytanie zostało zadane. Pytanie pośrednie można rozpoznać po typowych wstępach takich jak:

Could you tell me... - Czy mógłbyś mi powiedzieć...
Tell me... - Powiedz mi...
Do you know... - Czy wiesz...
Do you have any idea... - Czy masz pojęcie...

W jaki sposób przekształcane są pytania?
- Can you tell me where he lives
-> Możesz mi powiedzieć gdzie on mieszka?
- Do you have any idea how much time you have spent on that? 
-> Masz pojęcie ile czasu nad tym spędziłeś?
- Would you mind if I opened the window? 
-> Czy masz coś przeciwko otwarciu okna?
- I wonder whether you would like to go to the movies with me 
-> Zastanawiam się czy chciałabyś pójsć ze mna do kina.  


KONSTRUKCJA THOUGH
"Though" ma wiele znaczeń, ale ogólnie jest stosowany, by podkreślić wypowiedź i pokazać kontrast. Dlatego, w zależności od kontekstu, może znaczyć:
- mimo że
- jednak
- może 
- chociaż
 - choć

- You can love him. I don't like him, though 
-> Możesz go kochać. Ja go jednak nie lubię. 

- I wouldn't wake him up, though 
-> Jednak bym go nie budziła (musi być zmęczony) 

- He shouldn't have said that, though 
-> Nie powinien był tego powiedzieć (nawet jeśli miał racje) 

Może też być stosowany w szczególnych przypadkach zamiast "although" (mimo że)
- Though it was raining, I went for a walk. 
-> Poszłam na spacer, mimo że padało. 

- I went for a walk although it was raining. 
-> Poszłam na spacer pomimo deszczu. 

- I don't know how he did it, though.
-> Zrobił to, choć nie wiem jak. 

- He did it, although I don't know how. 
-> Zrobił to, jednak nie wiem jak. 

Konstrukcji tej używa się bardzo dużo w mowie potocznej, wśród młodzieży. Jest związana ze stylem nieformalnym.

ADDITIONAL PRACTICE:

1 comment:

Search